Kan det hellige måles?
Projektet henvender sig til 5.-6. klassetrin og har til formål at give eleverne indblik i, hvilken rolle det hellige kan spille i menneskers liv. Undervisningsforløbet lærer eleverne om forskellen på, hvordan man anser det hellige i hhv. Danmark og Jerusalem samt hvordan det kan være afsæt for konflikt og vold, men også fælles forståelse og fredelig sameksistens. Med udgangspunkt i undersøgelsen af det hellige, har undervisningsforløbet dermed særligt fokus på muligheder og udfordringer ved sameksistensen mellem to kulturer og religioner.
Inden kirkebesøget er klassen blevet introduceret til begrebet hellighed og har arbejdet med tre af Jerusalems helligsteder og forskellen på noget helligt og noget betydningsfuldt. Under kirkebesøget introduceres eleverne for begrebet hellighed i Den Danske Folkekirke gennem bibelske fortællinger og de undersøger kirkens genstande. Kirkebesøgets formål er dermed at gøre eleverne i stand til at sammenligne det hellige i Folkekirken med deres viden om helligstederne i Jerusalem, og give dem en forståelse for det, der er helligt for andre, men ikke én selv.