Man kan da ikke gå på vandet!?

Verden tager sig forskelligt ud, alt efter hvilke briller man ser den igennem – og sådan forholder det sig også med tekster. Vi ser og læser altid verden fra det sted, vi selv står. Vi ser en del, mens noget andet forbliver skjult. I projektet præsenteres dette med brillen som metafor for forskellige synsvinkler.

Eleverne har i de indledende faser arbejdet med, hvordan mennesker altid har et begrænset blik og derfor forskellige måder at forstå verden på. Mennesket kan anvende metaforer, når det skal forstå og udtrykke sig om abstraktioner. Gennem forskellige øvelser har eleverne fået indsigt i, at sproget ofte er metaforisk.

Eleverne skal forstå, at ord i kirken ofte har en metaforisk betydning og en anden betydning, end det man kan se med det blotte øje. Eleverne skal derfor arbejde med betydningstransport af ord fra ét plan til et andet. Gennem en lydfortælling samt en billedøvelse med bibelske citater skal eleverne få en ind­sigt i forskellige metaforer i kirkens rum.

Både kirken og Bibelen indeholder ord, som har en merbetydning. Ved at gå på opdagelse i disse mer­betydninger får eleverne en forståelse af, at også kirkens rum samt tekster fra Bibelen er metaforer, der lægger op til forskellige fortolkninger.

Kirkebesøget har sin egen hjemmeside: fs-oest.dk/praest-gaapaavandet/kirkebesoeg
Adgangskode til hjemmesiden fås ved henvendelse til RAMS.