Matematik i din lokale kirke
Undervisningsforløbet henvender sig til 1.- 2. klassetrin og er todelt i en matematik- og kristendomsfaglig del. I den kristendomsfaglige del stifter eleverne bekendtskab med kristendommens centrale symboler, ritualer, musik og salmer. Forud for kirkebesøget har klassen talt om kirken og elevernes egen erfaring med den samt fundet information om deres lokale kirke på nettet. Når klassen besøger kirken, kan det dermed forventes, at de har grundlæggende viden om, hvordan kirken er opbygget og hvilke funktioner og ritualer, den har.
Under kirkebesøget skal eleverne arbejde med matematik ved at undersøge kirkens inventar, symboler, plantegning og kirkegård. Derudover lægges der op til, at enten sognepræst eller kirketjener inddrages i kirkebesøget og fortæller om kirken og dens funktion i gudstjenester, bryllupper, begravelser og til jul. Ønsker læreren også at arbejde i andre fag end matematik og kristendomskundskab, kan eleverne f.eks. synge en salme eller tegne deres egen altertavle.